DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5067
Title: A Aplicação da Física por Meio de Robôs Lego Mindstorms no Ensino Médio em Tefé
Other Titles: The Application of Physics through Lego Mindstorms Robots in High School in Tefé
Authors: Silva, Kacia Conceição
metadata.dc.contributor.advisor1: Ramos, Willian Miguel Pereira
Keywords: Física;Physics;Robótica Educacional;Educational Robotics;Plano Inclinado;Inclined Plane;Força de atrito;Frictional Force;Lego Mindstorms;Lego Mindstorms
Issue Date: 24-Aug-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho está relacionado ao uso da robótica no ensino de Física, propondo um modelo teórico de ensino e aprendizado, utilizando a interdisciplinaridade e transdisciplinaridade para tornar as aulas de física ainda mais atrativas, adotando uma abordagem qualitativa. Seu objetivo principal é desenvolver um modelo teórico utilizando o kit de robótica Lego Mindstorms EV3, como ferramenta didática, onde seja possível compreender conceitos de física praticados no 1° ano do Ensino Médio, visando enriquecer o planejamento de aulas de mecânica para os professores. Este trabalho foi desenvolvido no Laboratório Municipal de Robótica por meio do Programa de Apoio à Iniciação Científica – FAPEAM da UEA. Através deste estudo, busca-se demonstrar como a utilização desses robôs pode ser integrada de maneira eficaz no processo de ensino, melhorando a compreensão dos conceitos físicos e tornando as aulas mais envolventes para os alunos. Ao empregar uma pesquisa qualitativa, o trabalho analisa a percepção dos professores em relação ao uso da robótica como ferramenta educacional e elabora um modelo teórico que pode servir como um guia para o desenvolvimento de aulas de mecânica mais eficazes e dinâmicas.
Abstract: The present paper is related to the use of robotics in Physics education, proposing a theoretical model of teaching and learning that employs interdisciplinarity and transdisciplinarity to enhance the appeal of physics classes, adopting a qualitative approach. Its main objective is to develop a theoretical model using the Lego Mindstorms EV3 robotics kit as an educational tool, enabling the understanding of physics concepts taught in the 1st year of high school, with the aim of enriching the lesson planning for mechanics teachers. This project was carried out at the Municipal Robotics Laboratory through the Program of Support for Scientific Initiation - PAIC of UEA. Through this study, the goal is to demonstrate how the use of these robots can be effectively integrated into the teaching process, improving the comprehension of physics concepts and making classes more engaging for students. By employing a qualitative methodology, the work analyzes teachers' perception regarding the use of robotics as an educational tool and develops a theoretical model that can serve as a guide for the development of more effective and dynamic mechanics lessons.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5067
Appears in Collections:CEST_TCC_2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Aplicação da Física por Meio de Robôs Lego Mindstorms no Ensino Médio em Tefé.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.