DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5056
Title: Explorando a Questão Social "Fome": Uma Possibilidade para Aprendizagem de Frações no Ensino Fundamental
Other Titles: Exploring the Social Issue Hunger A Possibility for Learning Fractions in Elementary School
Authors: Deus, Erijane Ribeiro Oliveira de
metadata.dc.contributor.advisor1: Mota, Denise Medim da
Keywords: Transversalidade;Transversality;Ensino Fundamental II;Elementary School II;Aprendizagem de Frações;Learning Fractions;Questão Social;Social Question;Fome;Hunge
Issue Date: 24-Aug-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O presente artigo aborda a Transversalidade na Educação Matemática, especificamente, na perspectiva da aprendizagem de alunos do 7º ano sobre “Frações”. O estudo busca explorar a questão social da “Fome” como um meio de promover a compreensão dos significados de frações a partir de conexões entre o conhecimento matemático e a realidade social. O objetivo da pesquisa consistiu em analisar as contribuições da abordagem da questão social “Fome” na aprendizagem dos alunos do 7° ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual Santa Thereza - município de Tefé- (AM), quanto ao objeto de conhecimento “Fração”. De cunho qualitativo, a pesquisa foi desenvolvida por meio da pesquisa-ação. Para a produção de dados foram utilizadas como técnicas a observação participante e a realização de uma oficina pedagógica, quanto aos instrumentos, foram: diário de campo, pré-teste e pós-teste. Na análise de dados empregou-se a técnica da Análise de conteúdo. Os resultados obtidos indicam que mediante a abordagem transversal com enfoque na questão social “Fome”, os alunos conseguiram resolver problemas contextualizados, mesmo aqueles que não estivessem diretamente relacionados à questão social abordada. Isso mostra que eles adquiriram compreensão e habilidades para aplicar os conceitos estudados em diferentes situações. Essa abordagem pedagógica se mostrou promissora tanto na compreensão da importância das frações no contexto da questão social "Fome" quanto na melhoria da capacidade dos alunos em resolver problemas relacionados a esse tema.
Abstract: This article addresses Transversality in Mathematics Education, specifically, from the perspective of 7th grade students learning about “Fractions”. The study seeks to explore the social issue of “Hunger” as a means of promoting the understanding of the meanings of fractions based on connections between mathematical knowledge and social reality. The objective of the research was to analyze the contributions of the approach of the social question "Hunger" in the learning of the students of the 7th year of Elementary School of the State School Santa Thereza - Tefé-(AM), regarding the object of knowledge "Fraction" . Qualitative in nature, the research was developed through action research. For the production of data, participant observation and a pedagogical workshop were used as techniques. As for the instruments, they were: field diary, pre-test and posttest. In the data analysis, the Content Analysis technique was used. The results obtained indicate that through the transversal approach with a focus on the social issue “Hunger”, the students were able to solve contextualized problems, even those that were not directly related to the social issue addressed. This shows that they have gained understanding and skills to apply the concepts studied in different situations. This pedagogical approach proved to be promising both in understanding the importance of fractions in the context of the social issue "Hunger" and in improving students' ability to solve problems related to this topic.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5056
Appears in Collections:CEST_TCC_2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.