DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4941
Title: Bullying na sala da Aula
Other Titles: Bullying in the Classroom
Authors: Roque, Andreia Judith Munhos
metadata.dc.contributor.advisor1: Santos, Ivan Marcos Maciel dos
Keywords: Bullying; Violência; Ambiente Escolar;Bullying; Violence; School environment
Issue Date: 27-Jul-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O Bullying envolve pessoas de diferentes maneiras, fazendo com que assumam papéis diferentes: vítimas, agressores e vítimas-agressoras e em sua grande maioria tem como objetivo magoar a vítima. A metodologia cientifica desenvolvida e utilizada para levantamentos de dados presente em estudo é a pesquisa qualificativa, onde foram aplicados questionários semiestruturados, aplicados a 2 pedagogas e 5 professores atuantes em uma escola municipal no município de Tabatinga/AM. Através da aplicação dos questionários, foi possível identificar caso de bullying na sala de aula, contudo foi possível identificar também as ações dos professores investigados, atitudes que combatem e previnem e implicam na ocorrência do bullying. A escola por ser considerada dimensão educativa onde há relações interpessoais, é um espaço em que tomadas de decisões perante o combate ao bullying ou qualquer tipo de violência, não podem ser decisões contrarias ao que deve ser combatido. Por isso, logo é importante que haja a necessidade de atribuir um olhar mais sensível nesse aspecto, toda mudança detém transformação necessária no contexto educacional.
Abstract: Bullying involves people in different ways, making them take on roles different: victims, aggressors and victims-aggressors and the vast majority have intended to harm the victim. The scientific methodology developed and used to data surveys present in the study is the qualifying research, where they were applied semi-structured questionnaires, applied to 2 pedagogues and 5 teachers working in a municipal school in the city of Tabatinga/AM. Through the application of the questionnaires, it was possible to identify a case of bullying in the classroom, however it was also possible to identify the actions of the investigated teachers, attitudes that combat and prevent and imply the occurrence of bullying. The school, as it is considered an educational dimension where there are relationships interpersonal relationships, it is a space in which decision-making in the face of fighting bullying or any type of violence, decisions cannot be contrary to what must be fought. Per this, so it is important that there is a need to assign a more sensitive look at this aspect, every change holds necessary transformation in the educational context.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4941
Appears in Collections:CESTB_TCC_2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bullying na sala da Aula.pdf595,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.