DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1518
Title: O Desenvolvimento da Expressão oral nos anos iniciais do Ensino Fundamental
Other Titles: The Development of Oral Expression in the Early Years of Elementary Education
Authors: Matos, Rizalva Monteiro
Keywords: Oralidade;Desenvolvimento;Competências;Habilidades
Issue Date: 8-Mar-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Abstract: The preset work has as general objective to understand how the development of oral expression is worked in the initial years of elementary school; and as specific objectives, analyze the oral communication in the early years of elementary education, describe the competences and skills in the oral expression of learners, and finally present strategies to enable oral communication of learners. It’s presented the concept of orality, its surging, characteristics, divergences and similarities with writing. Researched authors were: Ong (1998), Street (2014), Calvet (2011) and Antunes (2003), among others, on the subject. The context of the research was in a public school in the town of Parintins – AM. The methodology adopted was bibliographical research, qualitative research, and the method of dialectic approach. It was adopted for the data collect the observation, the questionnaire, and the focus group. The subjects were twenty-eight students of the 3rd year of elementary school and the teacher of the class. The results point out that the orality subject is still a subject misunderstood by the educators, and the work of developing oral expression in the class is still not supplying all the needs for the development of oral expression of learners.
Description: O presente trabalho tem como objetivo geral compreender como é trabalhado o desenvolvimento da expressão oral dos alunos nos anos iniciais do ensino fundamental e como objetivos específicos analisar a comunicação oral nos anos iniciais do ensino fundamental, descrever as competências e as habilidades na expressão oral dos educandos e, por fim, apresentar estratégias para possibilitar a comunicação oral dos educandos. Aborda-se o conceito da oralidade, seu surgimento, suas características, divergências e semelhanças com a escrita. Os autores que fundamentam este estudo são: Ong (1998), Street (2014), Calvet (2011) e Antunes (2003) dentre outros, os quais tratam sobre o tema analisado. O contexto da pesquisa se deu em uma escola pública no município de Parintins-Am. Como metodologia adotou-se a pesquisa bibliográfica, a pesquisa qualitativa e o método de abordagem dialético, adotando-se para coleta de dados a observação direta, o questionário e o grupo focal. Os sujeitos foram vinte e oito estudantes do 3° ano do ensino fundamental e a professora da turma. Os resultados apontam que a questão da oralidade ainda é um assunto incompreendido pelos educandos e que o trabalho do desenvolvimento da expressão oral na turma ainda não está suprindo todas as necessidades, para que aconteça de fato o desenvolvimento da expressão oral dos educandos.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1518
Appears in Collections:CESIT_TCC_2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O Desenvolvimento da Expressão oral nos anos iniciais do Ensino Fundamental.pdf536,95 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons