DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5726
Title: Memória e Trauma: o comportamento da figura feminina nas narrativas contemporânea portuguesa.
Other Titles: Memory and Trauma: the behavior of the female figure in contemporary Portuguese narratives.
Authors: Monteiro, Geyse Lopes
metadata.dc.contributor.advisor1: Maia, Gleidys Meyre da Silva
Keywords: Memória;Trauma;Subalternidade;Violência;Figura Feminina
Issue Date: 26-Feb-2024
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: MONTEIRO, Geyse Lopes. Memória e Trauma: o comportamento da figura feminina nas narrativas contemporânea portuguesa. 2024. 24f. TCC (Graduação em Licenciatura Plena em Letras) - Universidade do Estado do Amazonas, Parintins. 2024.
metadata.dc.description.resumo: presente estudo visa analisar as memórias do trauma e o comportamento das figuras femininas nas obras literárias portuguesas Ema de Maria Teresa Horta (1984) e Desamparo de Inês Pedrosa (2016). A análise da pesquisa tem como apoio o pensamento teórico de Halbwachs (2006) sobre a memória coletiva, a relação de memória e história levantada por Pierre Nora (1993), como também as questões que Sandra Jatahy Pesavento coloca entre história e literatura (2003), nas representações do trauma estão os estudos Cathy Caruth (2000), além dos questionamentos sobre gêneros iniciados por Simone Beauvoir (1993), a luta contra o patriarcado e o sexismo de Bell Hooks (2022). Formam o palco teórico em que este estudo se apoia. A abordagem metodológica aplicada é qualitativa bibliográfica, instruída a partir do método dialético, e da literatura comparada.
Abstract: The present study aims to analyze the memories of trauma and the behavior off emale figures in the Portuguese literary Works Ema by Maria Teresa Horta (1984) and Desamparo by Inês Pedrosa (2016). The research analysis is supported by the theoretical thinking of Halbwachs (2006) on collective memory, the relationship between memory and history raised by Pierre Nora (1993), as well as the questions that Sandra Jatahy Pesavento poses between history and Literature (2003), in the representations of trauma are the studies Cathy Caruth (2000), in addition to the questions about genders initiated by Simone Beauvoir (1993), the fight against patriarchy and sexism by Bell Hooks (2022). They form the theoretical stage on which this study is based. The methodological approach applied is qualitative bibliographic, based on the dialectical method and comparative literature.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5726
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.