DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5723
Title: Formação dos docentes e o desempenho acadêmico dos egressos das universidades públicas da região norte: uma análise a partir dos resultados do ENADE e CFC.
Other Titles: Teacher training and the academic performance of graduates from public universities in the northern region: an analysis based on the results of ENADE and CFC.
Authors: Dichtl, Saskya Rodrigues
metadata.dc.contributor.advisor1: Matos, Nyalle Barboza
Keywords: Qualificação docente;Rendimento acadêmico;Região norte
Issue Date: 15-Feb-2024
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: A princípio, o objetivo deste artigo foi analisar e avaliar o impacto da formação docente no desempenho acadêmico dos alunos egressos das universidades públicas da Região Norte. O método científico utilizado foi descritivo e bibliográfico com uma abordagem quali quantitativa, que contrasta os dados numéricos e estatísticas da região norte com as demais regiões brasileiras, por meio de tabelas e correlacionando os dados do Censo do Ensino Superior, Relatórios Estatísticos do Conselho Federal de Contabilidade e o sistema e-MEC do Ministério da Educação. Como resultado, foi possível constatar que as universidades públicas que contam com um corpo docente formado majoritariamente por mestre e doutores possuem os melhores resultados em exames externos como CFC e ENADE. Esse estudo é relevante, por fomentar as pesquisas sobre a educação superior na região norte. Quanto às contribuições, tem se na esfera científica o aumento de conteúdos sobre a qualidade do ensino superior na região norte e, na esfera social, a ampliação da notoriedade regional. Desse modo, salienta-se a necessidade de investimentos no ensino superior da região, objetivando o desenvolvimento e mitigação das diferenças entre os Estados.
Abstract: The aim of this article was to analyze and evaluate the impact of teacher training on the academic performance of students graduating from public universities in the North. The scientific method used was descriptive and bibliographic with a qualitative and quantitative approach, which contrasts the numerical data and statistics of the northern region with the other Brazilian regions, using tables and correlating data from the Higher Education Census, Statistical Reports from the Federal Accounting Council and the Ministry of Education's e-MEC system. As a result, it was possible to see that public universities with a teaching staff made up mostly of masters and doctors have the best results in external exams such as CFC and ENADE. This study is relevant because it encourages research into higher education in the northern region. In terms of contributions, in the scientific sphere there has been an increase in content on the quality of higher education in the northern region. and, in the social sphere, the increase in regional awareness. This highlights the the need for investment in higher education in the region, with the aim of developing and mitigate the differences between the states.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5723
Appears in Collections:ESO - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.