DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5061
Title: Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
Other Titles: Study of the Development of Hypothetical-Deductive Skills Based on Practical Classes in Physics Teaching
Authors: Neves, Fenike Silva Das
metadata.dc.contributor.advisor1: Ramos, Willian Miguel Pereira
Keywords: Desenvolvimento;Skills Development;Método Hipotético-dedutivo;Hypothetical-deductive method;Ensino de Física;Teaching Physics
Issue Date: 23-Aug-2023
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: O presente texto visa discorrer sobre um trabalho de conclusão de curso desenvolvido no Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas - UEA, com os acadêmicos do curso de Licenciatura em Física de períodos distintos (5°, 7° e 9°). O objetivo deste estudo foi verificar a existência de habilidades hipotético-dedutivas pelos acadêmicos do curso de licenciatura em física durante a investigação de um experimento, pêndulo simples, em laboratório, ou seja, verificar as habilidades dos acadêmicos em formular hipóteses, testar hipóteses e interpretar resultados. Para isso, esta pesquisa científica qualitativa foi aplicada individualmente aos participantes através da orientação e supervisão da autora desta pesquisa científica. Com isso, buscamos contribuir para a avaliação da formação acadêmica e fornecer insights significativos para os futuros educadores de Física ao aplicar a teoria físicas no contexto prático.
Abstract: The present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5061
Appears in Collections:CEST_TCC_2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.