DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3411
Title: Interdisciplinaridade, imaginário e educação matemática: contribuições de Malba Tahan
Authors: Ferreira, Ananda Katharyne Bentes
metadata.dc.contributor.advisor1: Costa, Lucélida de Fátima Maia da
Keywords: Imaginário;Educação Matemática;Malba Tahan
Issue Date: 26-Jul-2021
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
metadata.dc.description.resumo: Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa qualitativa desenvolvida no âmbito de um Trabalho de Conclusão de Curso, da Licenciatura em Matemática, do CESP, cujo objetivo geral é analisar como os contextos presentes no livro “O Homem que Calculava” mobilizam o imaginário e se tornam contextos para um ensino de matemática interdisciplinar. Tal objetivo decorre da seguinte questão: como utilizar o livro de Malba Tahan para mobilizar o imaginário dos alunos em práticas interdisciplinares nas aulas de matemática? Para tanto, realizamos um levantamento bibliográfico e entrevista focalizada com professores de escolas estadual e municipal, do município de Parintins. Os resultados indicam que os contos podem ser um bom recurso didático para as aulas de matemática, mas precisam de planejamento para que seu uso seja satisfatório.
Abstract: In this article, we present the results of a qualitative research developed within the scope of a Course Conclusion Paper, from the Mathematics Degree, from CESP, whose general objective is to analyze how the contexts present in the book “O Homem que Calculava” mobilize the imagination and become make contexts for interdisciplinary mathematics teaching. This objective stems from the following question: how to use Malba Tahan's book to mobilize students' imagination in interdisciplinary practices in mathematics classes? Therefore, we carried out a bibliographical survey and a focused interview with teachers from state and municipal schools in the municipality of Parintins. The results indicate that short stories can be a good teaching resource for mathematics classes, but they need planning so that their use is satisfactory.
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/3411
Appears in Collections:CESP - Trabalho de Conclusão de Curso Graduação



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.