DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2775
Title: Os conteúdos de biologia celular as opiniões dos alunos sobre o ensino e avaliação
Other Titles: Viewpoint of high school students on the content and assessment of the teaching of Cell Biology
Authors: Santos, Julio Sérgio dos
Santos, Regina Célia dos
Keywords: Ensino Médio;Biologia Celular;Avaliação;Estudantes
Issue Date: 13-Aug-2019
Publisher: Universidade do Estado do Amazonas
Citation: BARROS FILHO, J.; SILVA, D. Buscando um sistema de avaliação continua. Ensino de eletrodinâmica no nível médio. Ciências & Educação, v. 8, p. 27-38, 2002. BONZANINI, T. K. Avanços recentes em Biologia celular e molecular, questões éticas implicadas e sua abordagem em aulas de Biologia no Ensino Médio: Um estudo de caso. 2005. 178f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista – UNESP, Bauru. 2005. BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. PCN+ Ensino médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais, ciência da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: SEF, 2002. 58p. Disponível em: «http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf». Acessado em 23 de Março de 2016. BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Orientações curriculares para o Ensino Médio, Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: SEF, 2006. Disponível em: «http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf ». Acessado em 23 de Março de 2016. BROWN, D. S. High School Biology: A group approach to concept mapping. The American Biology Teacher, v. 65, p. 192-197, 2003. CRESWELL, J. W. Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods, Approaches, 2nd ed., Thousand Oaks, CA: Sage, 2003, 246 p. ÇIMEI, A. What makes biology learning difficult and effective: Students’ views. Educational Research and Reviews, v. 7, p. 61-71, 2012. DICARLO, S. E. (2006). Cell biology should be taught as science is practiced. Nature Reviews Molecular Cell Biology, v. 7, p. 290-295, 2006. FABRÍCIO, M. F. L.; JÓFILIZ, M. S.; SEMEN, L. S. M.; LEÃO, A. M. A. C. A compreensão das leis de Mendel por alunos de biologia na educação básica e na licenciatura. Ensaio: Pesquisa em Educação e Ciências, v. 8, p. 1-21, 2006 FLORES, F.; TOVAR, M. E.; GALLEGOS, L. Representation of the cell and its processes in high school students: an integrated view. International Journal Science Education. v. 25, p. 269-286, 2003. FREITAS, L. C. A internalização da exclusão. Educação e Sociedade, v.30, p. 301-327, 2002. GIOKA, O. Assessment for learning in biology lessons. Journal of Biological Education, v. 41, p. 113-116, 2007. Manaus | v.12 | n.26 | ago-dez | 2019 ISSN: 1984-7505 153 HAMZA, K. M.; WICKMAN, P. Supporting students’ progression in science: Continuity between the particular, the contingent, and the general. Science Education, v. 97, p. 113-138, 2013. HEYDCAMP, W. H. Teaching cell biology: Changing the paradigm. Bioscene, v. 30, p. 17-19. 1998. HEYBORNE, W. H.; CLARK, J. A.; PERRETT, J. J. A comparison of two forms of assessment in an introductory biology laboratory course. Journal of College Science Teaching, v. 40, p. 28-31, 2011. JIMENEZ-ALEIXANDRE, M. P.; RODRIGUEZ, A. B.; DUSCHL, R. A. “Doing the Lesson” or “Doing Science”: Argument in High School Genetics. Science Education, v. 84, 757-792, 2000. KITCHEN, E.; BELL, J. D.; REEVE, S.; SUDWEEKS, R. R.; BRADSHAW, W. S. Teaching cell biology in the large-enrollment classroom: Methods to promote analytical thinking and assessmentof their effectiveness. Cell Biology Education, v. 2, 180-194, 2003. LAZAROWITZ, R.; PENSO, S. High school students’ difficulties in learning biology concepts. Journal of Biological Education, v. 26, 215-223, 1992. LEGEY, A. P.; CHAVES, R.; ABREU MÓL, A. C.; SPIEGEL, C. N.; BARBOSA, J. V.; COUTINHOS, C. M. L. M. Avaliação de saberes sobre célula apresentados por alunos ingressantes em cursos superiores da área biomédica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, v. 11, p. 203-224, 2012. LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1999, 263 p. LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: apontamentos sobre a pedagogia do exame. In: ____ Avaliação da aprendizagem escolar, São Paulo: Cortez, Ed. 22, p. 17-27, 2011. MARIA, C. J.; LOPES, J. B.; TOMMASIELLO, M. G. C. 2015. Influência do “caderno de química em práticas de ensino em sala de aula”. Ciência & Educação, v. 21, p. 329-349, 2015 MOEHLECKE, S. O ensino médio e as novas diretrizes curriculares nacionais: Entre recorrências e novas inquietações. Revista Brasileira de Educação, v. 49, p. 39-58, 2012. NAGLE, B. Preparing high school students for the interdisciplinary nature of modern biology. CBE - Life Sciences Education, v. 12, p. 144-147, 2013. NEWMAN, D. L.; CATAVERO, C. M.; WRIGHT, L. K. Students fail to transfer knowledge of chromosome structure to topics pertaining to cell division. CBE - Life Sciences Education, v. 11, p. 425-36, 2012. ODOM, A. L.; KELLY, P. V. Integrating concept mappingand the learning cycle to teach diffusion and osmosis concepts to high school biology students. Science Education, v. 85, p. 615-635, 2000 OEI, D. Investigating multiple-choice assessment: Secondary school teachers’ perceptions and practices. 2013. 183f. Submitted in partial fulfillment of the Manaus | v.12 | n.26 | ago-dez | 2019 ISSN: 1984-7505 154 requirements for the degree of Master of Education. Faculty of Education, Brock University St. Catharines, Ontario. 2013. PALMERO, M. L. R.; MOREIRA, M. A. Modelos mentales vs Esquemas de Célula. Investigações em Ensino de Ciências, v. 7, p. 77-103, 2002. PALMERO, M. L. R. La célula vista por el alumnado. Ciencia & Educação, v. 9, p. 229-246, 2003. PEDRANCINI, V. D.; CORAZZA-NUNES, M. J.; GALUCH, M. T. B.; MOREIRA, A. L. O. R.; RIBEIRO, A. C. Ensino e aprendizagem de biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e biotecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, p. 299-309, 2007. POZZER, L. L., ROTH, W. Prevalence, function and structure of photographs in high school biology textbooks. Journal of research in science teaching, v. 40, p. 1089-1114. 2003. QUILLIN, K.; THOMAS, S. Drawing-to-learn: A framework for using drawings to promote model-based reasoning in biology. CBE Life science education, v. 14, p. 1-16, 2015. RATLIFF, W. C.; RANEY, A.; WESTREICH, S.; COTNER, S. (2014) A novel laboratory activity for teaching about the evolution of multicellularity. The American Biology Teacher, v. 76, p. 81-87, 2014 SANTOS, J. S.; CORTELAZZO, A. L. Os conteúdos de biologia celular no exame nacional do ensino médio ENEM. RAIES Avaliação, v. 18, p. 591-612, 2013. SANTOS, F. D.; SILVA, A. F. G.; FRANCO, F. F. 110 anos após a hipótese de Sutton-Boveri: a teoria cromossômica da herança é compreendida pelos estudantes brasileiros? Ciência & Educação, v. 21, p. 977-989, 2015. SÃO PAULO, ESTADO. Secretaria Estadual de Educação de São Paulo. Currículo do Estado de São Paulo, Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Biologia. São Paulo: SEE, 2010. Disponível em: «http://www.rededosaber.sp.gov.br/portais/Portals/43/Files/CNST.pdf». Acessado em 23 de Março de 2016. SELLES, S. E., FERREIRA, M. S. Disciplina escolar biologia: Entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S.; AMORIM, A. C. R. Ensino de biologia: Conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff pp 50-62, 2005. SESLI, E.; KARA, Y. Development and application of two-tier multiple-choice diagnostic test for high school students’ understanding of cell division and reproduction. Journal of Biological Education, v. 46, p. 214-225, 2012. STERN, L.; AHLGREN, A. (2002). Analysis of students' assessments in middle school curriculum materials: Aiming precisely at benchmarks and standards. Journal of Research in Science Teaching, v. 39, p. 889-910, 2012. STERN, L. (2004). Effective assessment: probing students’ understanding of natural selection. Journal of biological Education, v. 39, p. 12-17, 2004 Manaus | v.12 | n.26 | ago-dez | 2019 ISSN: 1984-7505 155 STOCKDALE, D. (1998). The giant cell. The American Biology Teacher, v. 60, p. 672-676. 1998. TARABAN, R.; BOX, C.; MYERS, R.; POLLARD, R., BOWEN, C. W. Effects of active-learning experiences on achievement, attitudes,and behaviors in high school biology. Journal of Research in Science Teaching, v. 44, p. 960-979, 2007. TRIVELATO, S. L. F. Ensino de ciências e movimento CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Coletânea da 3ª Escola de verão para professores de prática de ensino física, química e biologia, p. 122-130, 1995. TRIVELATO, S. L. F. Que corpo / ser humano habita nossas escolas? In: In: MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S.; AMORIM, A. C. R. Ensino de biologia: Conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff pp 121-130, 2005. VLAARDINGERBROEK, B.; TAYLOR, N.; BALE, C. (2013). The problem of scale in the interpretation of pictorial representations of cell structure. Journal of Biological Education, v. 47, p. 1-9, 2013. XAVIER, M. C. F; SÁ FREIRE, A.; MORAES, M. O. A nova (moderna) biologia e a genética nos livros didáticos de biologia no ensino médio. Ciências & Educação, v. 12, p. 275-289, 2006. WILLIAM, M.; DEBAGER, A. H.; MONTEGOMERY, B. L.; ZHOU, X.; TATE, E. Exploring Middle School Students’ Conceptions of the Relationship Between Genetic Inheritance and Cell Division. Science Education, v. 6, p. 78-103, 2012.
metadata.dc.description.resumo: Os conteúdos da biologia celular são ensinados, principalmente, no segundo ano letivo do ensino médio, e a aprendizagem deles possibilita ao estudante compreender as estruturas e os processos celulares em diferentes organismos. Nessa pesquisa foram analisadas as concepções dos alunos sobre os conteúdos de biologia celular e avaliação. Foram entrevistados 349 estudantes de nível médio de sete escolas públicas do Estado de São Paulo com a finalidade de analisar a visão desses estudantes sobre o conhecimento escolar de biologia celular e o seu processo de avaliação. De acordo com os entrevistados, o processo de avaliação incentiva, principalmente, a memorização dos conceitos fragmentados de biologia celular, com pouco entendimento das funções e mecanismos celulares. Os instrumentos da avaliação, mencionados pelos entrevistados, não parecem incentivar a contextualização desses conceitos com fatos do dia a dia do aluno e tampouco a análise de dados experimentais, requerida em atividades laboratoriais. Assim, a célula parece ser vista como uma estrutura estática e fragmentada, pois o aluno tem dificuldade em associar a estrutura da célula com a funcionalidade das organelas e a sobrevivência do organismo. Palavras-Chave: Ensino Médio. Biologia Celular. Avaliação. Estudantes.
Abstract: In Brazil, Cell Biology is taught principally in the second year of high school, and the content is designed to permit the student to understand the cell structure and processes in different types of organism. In this research was analyzed the opinions of students on the content of the cell biology and assessment. Total of 349 students were interviewed at seven public schools in the state of São Paulo with the objective of analyzing their viewpoint on the teaching of Cell Biology and the assessment of the students. According to the interviews, the assessment process encourages, primarily, the memorization of fragmented concepts of Cell Biology, with little understanding of cell function or mechanisms. The assessment devices mentioned by the interviewees do not appear to encourage the contextualization of the basic concepts with aspects of the daily lives of the students or even the experimental analysis of data, which would be required in laboratory activities. Overall, the cell appears to be presented as a static and fragmented structure and so the student has difficulty in associating the cell structure with organelle functionality and maintenance of the organism´s life.Keywords: High School. Cell Biology. Assessment. Students
URI: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2775
ISSN: 1984-7505
Appears in Collections:Revista Areté - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Os conteúdos de biologia celular as opiniões dos alunos sobre o ensino e avaliação.pdf347,76 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons