Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen:
http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1281
Titel: | Literatura e estudos interartes: saberes indisciplinados |
Sonstige Titel: | Literature and interart studies: undisciplined knowledge |
Autor(en): | Paiva, Vanessa Soares de |
Stichwörter: | Literatura;Cultura;Estudos interartes;Interdisciplinaridade |
Erscheinungsdatum: | 18-Jan-2019 |
Herausgeber: | Universidade do Estado do Amazonas |
Zusammenfassung: | The Literature studies aggregate various fields of knowledge, and the Text, generally, as defined by Barthes (2004), is essentially interdisciplinary. Considering this, the present paperconnects literature, language and the interarts studies – which proposes ways to read and produce meanings, in the vast network of interrelations presented by the text (cf. CLUVER, 2001). A network that must be understood beyond the categorization of its elements, in a way that allows the perception of its transdisciplinary integration.It is also possible to question how the disciplinary knowledge, when “undisciplined”, can contribute to the creation of new meanings in our studies as researchers. To do so, some excerpts of literature produced by João Gilberto Noll are put in question, specially the short novel “O cego e a dançarina”, from the work of the same name from 1980, that narrates an experience related to the field of sensations. |
Beschreibung: | Os estudos de Literatura integram diversos campos do saber, e, o Texto, de modo geral, como o define Barthes (2004), é essencialmente interdisciplinar. Nesse sentido, o presente trabalho relaciona literatura, linguagem e os estudos interartes – que propõemmodos de ler e produzir sentidos, na rede de inter-relações que os textos apresentam (cf. CLÜVER, 2001). Uma rede que deve ser abordada para além da categorização de seus elementos, de modo a permitir a percepção de sua integração transdisciplinar. É possível ainda, nesta discussão, questionar em que medida os saberes disciplinares, quando “indisciplinados”, podem contribuir para a produção de novos significados nos estudos que fazemos enquanto pesquisadores. Para tanto, são postos em questão alguns excertos da literatura produzida por João Gilberto Noll, em especial do conto “O cego e a dançarina”, da obra homônima de 1980, que narram uma experiência relacionada ao campo das sensações. |
URI: | http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1281 |
ISSN: | 21784744 |
Enthalten in den Sammlungen: | Revista Contra Corrente - Artigos de Periódicos |
Dateien zu dieser Ressource:
Datei | Beschreibung | Größe | Format | |
---|---|---|---|---|
Literatura e estudos interartes - saberes indisciplinados.pdf | 202,79 kB | Adobe PDF | Öffnen/Anzeigen |
Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons