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dc.contributor.authorBatalha, Antonio Lucas Barbosa-
dc.date.available2023-09-14-
dc.date.available2023-09-18T12:19:59Z-
dc.date.issued2023-04-05-
dc.identifier.citationBATALHA, Antonio Lucas Barbosa.O processo formativo no grupo de estudos em educação do campo no curso de Pedagogia. 2023. 18f. TCC (Graduação em Licenciatura em Pedagogia) - Universidade do Estado do Amazonas, Parintins. 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/5069-
dc.description.abstractThe present study has as its theme The Formative Process in the Study Group in Rural Education in the Pedagogy Course. It sought to analyze the challenges and possibilities of the study group on Education in the Field of the Pedagogy Course for the training of educators for the diversity of the Amazonian educational reality. The study was based on studies developed by authors such as Freire (1996), Imbernón (2009), Caldart (2011), Ghedin (2012), Silva (2017) and Severino (2017), among others. The study was carried out with a qualitative approach and a dialectical method of approach, with the support of participant research, following some strategies of the narrative interview. The subjects of this study were 08 (eight) academics and 02 (two) graduates of the Pedagogy course at the Center for Higher Studies in Parintins who participate and/or participated in the Multidisciplinary Study Group in Rural Education-GEMEC. As a result, the study points out that the training of educators in the study group on Education in the Field of the Pedagogy Course is dynamic, articulates theory and practice in Teaching, Research and Extension activities and uses significant methodologies, which enhance training of the members of the Study Group in the Pedagogy course. It was found that the objective of the study was achieved because the work was able to analyze the challenges faced by the members of the Study Group, evidenced in the lack of investment, the need for transportation for travel, the need for adequate materials for the development of research, because even though the Study Group is active, it needs funding and resources that enable a better development of research. Regarding the possibilities, the study concludes that the concerns in the study group awaken to a collective action plan, which contributes to the formation of critical educators who produce scientifically.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Amazonaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de Educadorpt_BR
dc.subjectGrupo de Estudospt_BR
dc.subjectEducação do Campopt_BR
dc.titleO processo formativo no grupo de estudos em educação do campo no curso de Pedagogiapt_BR
dc.title.alternativeThe training process in the rural education study group in the Pedagogy coursept_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.date.accessioned2023-09-18T12:19:59Z-
dc.creator.ID010.433.392-43pt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Simone Souza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5176094890954618pt_BR
dc.contributor.referee1Silva, Simone Souza-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5176094890954618pt_BR
dc.contributor.referee2Vasconcelos, Georgina Terezinha Brito de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9048233991419879pt_BR
dc.contributor.referee3Coelho Filho, Mateus de Souza-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/3532061008728346pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo tem como tema O Processo Formativo no Grupo de Estudos em Educação do Campo no Curso de Pedagogia. Buscou analisar os desafios e possibilidades do grupo de estudos em Educação do Campo do Curso de Pedagogia para a formação de educadores para a diversidade da realidade educacional amazônica. O estudo teve como base os estudos desenvolvidos por autores, como Freire (1996), Imbernón (2009), Caldart (2011), Ghedin (2012), Silva (2017) e Severino (2017), entre outros. O estudo foi realizado com enfoque qualitativo e método de abordagem dialético, com apoio da pesquisa participante, seguindo algumas estratégias da entrevista narrativa. Os sujeitos deste estudo foram 08 (oito) acadêmicos e 02 (duas) egressas do curso de Pedagogia no Centro de Estudos Superiores de Parintins que participam e/ou participaram do Grupo de Estudo Multidisciplinar em Educação do Campo-GEMEC. Como resultado, o estudo aponta que a formação de educadores no grupo de estudos em Educação do Campo do Curso de Pedagogia é dinâmica, articula teoria e prática nas atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão e utiliza-se de metodologias significativas, que potencializam a formação dos integrantes do Grupo de Estudos no curso de Pedagogia. Constatou-se que o objetivo do estudo foi alcançado porque o trabalho conseguiu analisar os desafios enfrentados pelos integrantes do Grupo de Estudos, evidenciados na falta de investimento, a necessidade de um transporte para as viagens, necessidade de materiais adequados para o desenvolvimento das pesquisas, pois ainda que o Grupo de Estudos seja atuante, necessita de financiamentos e recursos que possibilitem um melhor desenvolvimento nas pesquisas. Em relação às possibilidades, o estudo conclui que as inquietações no grupo de estudo despertam para um plano de ação coletivo, o que contribui para a formação de educadores críticos que produzem cientificamente.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
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Acesso em: 10/04/2023.pt_BR
dc.publisher.initialsUEApt_BR
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